Vecka 23


Hej!
Lite information om kommande veckor. På måndag den 1/6 är det studiedag och eleverna är lediga. Från och med nästa vecka kommer eleverna att idrott utomhus. Detta innebär att man bör ha kläder och skor för utomhusidrott.

Måndagen den 8/6 åker vi till simstadion och kollar av simkunnigheten inför kunskapskravet i idrott gällande simning för år 6. Vi är tillbaka i skolan 12.15 och äter då lunch. Då lunchen denna dag blir något senare än vanligt är det bra om eleverna har med en extra frukt att äta och kanske en flaska vatten att dricka.

Vi i klassen har också fått möjligheten att delta i ett riktigt forskningsprojekt ”Tepåsförsöket”. Nedan följer lite information kring detta.
Tepåsförsöket.
EU-kommissionen har utlyst sista fredagen i september varje år till European Researchers’ Night, i hela Europa. I Sverige kallas dagen ForskarFredag. Syftet med ForskarFredag är att visa att forskning berör oss alla och att forskare är vanliga människor med ovanligt spännande jobb. Det årliga massexperimentet är en viktig del av ForskarFredag. I år kommer 250 klasser att vara med i 2015 års massexperiment. Under vecka 23 kommer vi att starta projektet som fortlöper en bit in på höstterminen genom att gräva ner tepåsar.
Nedbrytning av växtdelar, ”organiskt material”, är en avgörande process för livet på jorden. Nedbrytningen sker när små organismer som insekter, svampar och bakterier i jorden äter upp det organiska materialet och omvandlar det till näringsämnen, jord och gas. En av gaserna som bildas är koldioxid. I atmosfären bidrar koldioxid till att värma upp vår planet genom den så kallade växthuseffekten. Under det senaste århundradet har mänskliga aktiviteter lett till allt högre halter av koldioxid i atmosfären, med den pågående globala uppvärmningen som följd. Eftersom den ökade temperaturen i sin tur påverkar nedbrytningen är det viktigt att studera hur detta växelspel fungerar.
I Tepåseförsöket kommer eleverna använda en enkel metod för att praktiskt undersöka hur mycket av olika typer av växtdelar som bryts ner och omvandlas till gas, närings- ämnen och jord. Metoden går ut på att gräva ner tepåsar för att sedan gräva upp dem igen efter ungefär tre månader. I Tepåseförsöket får eleverna delta i riktig forskning och får samtidigt kunskap om:
       Att det finns en biologisk aktivitet i jorden som omvandlar dött växtmaterial till bland annat koldioxid och jord.
       Att omvandlingens hastighet beror på faktorer i miljön, som till exempel fukt och temperatur.
       Att nedbrytning är en viktig process som har en direkt påverkan på hela jordens klimat.
       Vetenskaplig metod och hur forskning går till.
Läxor nästa vecka är.
Nästa veckas läxa i engelska är att eleverna ska intervjua en person på engelska. Uppgiften ligger på Showbie.  Vi har gemensamt gjort frågor till intervjun. Intervjun ska vara klar tills tisdagen den 2 maj, då vi kommer att arbeta med intervjuerna på lektionen.

Läxa i matematik uppgifterna finns i socrative klart tills på tisdag.

Läxa är också att träna på avslutningslåten.
  
Trevlig helg! Hälsningar Lisa

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Info (Unikum samt föräldramöte)

Utvecklingssamtal ht-18

Glad Sommar!