Vecka 23
Hej!
Lite
information om kommande veckor. På måndag den 1/6 är det studiedag och eleverna är
lediga. Från och med nästa vecka kommer eleverna att idrott utomhus. Detta
innebär att man bör ha kläder och skor för utomhusidrott.
Måndagen den
8/6 åker vi till simstadion och kollar av simkunnigheten inför kunskapskravet i
idrott gällande simning för år 6. Vi är tillbaka i skolan 12.15 och äter då
lunch. Då lunchen denna dag blir något senare än vanligt är det bra om eleverna
har med en extra frukt att äta och kanske en flaska vatten att dricka.
Vi i klassen
har också fått möjligheten att delta i ett riktigt forskningsprojekt
”Tepåsförsöket”. Nedan följer lite information kring detta.
Tepåsförsöket.
EU-kommissionen
har utlyst sista fredagen i september varje år till European Researchers’
Night, i hela Europa. I Sverige kallas dagen ForskarFredag. Syftet med
ForskarFredag är att visa att forskning berör oss alla och att forskare är
vanliga människor med ovanligt spännande jobb. Det årliga massexperimentet är
en viktig del av ForskarFredag. I år kommer 250 klasser att vara med i 2015 års
massexperiment. Under vecka 23 kommer vi att starta projektet som fortlöper en
bit in på höstterminen genom att gräva ner tepåsar.
Nedbrytning
av växtdelar, ”organiskt material”, är en avgörande process för livet på
jorden. Nedbrytningen sker när små organismer som insekter, svampar och
bakterier i jorden äter upp det organiska materialet och omvandlar det till
näringsämnen, jord och gas. En av gaserna som bildas är koldioxid. I atmosfären
bidrar koldioxid till att värma upp vår planet genom den så kallade
växthuseffekten. Under det senaste århundradet har mänskliga aktiviteter lett
till allt högre halter av koldioxid i atmosfären, med den pågående globala
uppvärmningen som följd. Eftersom den ökade temperaturen i sin tur påverkar
nedbrytningen är det viktigt att studera hur detta växelspel fungerar.
I
Tepåseförsöket kommer eleverna använda en enkel metod för att praktiskt
undersöka hur mycket av olika typer av växtdelar som bryts ner och omvandlas
till gas, närings- ämnen och jord. Metoden går ut på att gräva ner tepåsar för
att sedan gräva upp dem igen efter ungefär tre månader. I Tepåseförsöket får
eleverna delta i riktig forskning och får samtidigt kunskap om:
•
Att
det finns en biologisk aktivitet i jorden som omvandlar dött växtmaterial till
bland annat koldioxid och jord.
•
Att
omvandlingens hastighet beror på faktorer i miljön, som till exempel fukt och
temperatur.
•
Att
nedbrytning är en viktig process som har en direkt påverkan på hela jordens
klimat.
•
Vetenskaplig
metod och hur forskning går till.
Läxor
nästa vecka är.
Nästa veckas
läxa i engelska är att eleverna ska intervjua en person på engelska. Uppgiften
ligger på Showbie. Vi har gemensamt gjort frågor till intervjun.
Intervjun ska vara klar tills tisdagen den 2 maj, då vi kommer att arbeta med
intervjuerna på lektionen.
Läxa i
matematik uppgifterna finns i socrative klart tills på tisdag.
Läxa är också att träna på avslutningslåten.
Trevlig helg! Hälsningar Lisa
Kommentarer
Skicka en kommentar